ASOCIACE SOUKROMÝCH PSYCHOLOGŮ A PEDAGOGŮ, Z.S.
Použité zkratky:
žáci se SVP – žáci se
speciálními vzdělávacími potřebami
žáci se ZP – žáci se zdravotním
postižením
SPU – specifické poruchy učení
SPCH – specifické
poruchy chování
SPUCH – specifické poruchy učení a chování
ŠPZ –
školská poradenská zařízení
ŘŠ – ředitel školy
Zákon č. 561 o předškolním,
základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání
(tzv.
školský zákon)
- osoby se zdravotním postižením (ZP),
zdravotním nebo sociálním znevýhodněním – sem řadíme vývojové poruchy
učení nebo chování
- zdravotní znevýhodnění = lehčí
zdravotní poruchy (oslabení) vedoucí k poruchám učení a chování, které
vyžadují zohlednění při vzdělávání
- speciální
vzdělávací potřeby dětí a žáků zjišťuje školské poradenské zařízení
(ŠPZ)
- tyto děti mají právo na vzdělávání, jehož obsah,
formy a metody odpovídají jeho vzdělávacím potřebám a možnostem, dále i
právo na vytvoření nezbytných podmínek a na poradenskou pomoc ŠPZ
-
při přijímání a ukončování vzdělávání se stanoví vhodné podmínky
odpovídající potřebám žáka
- při hodnocení se přihlíží k
povaze postižení nebo znevýhodnění
- tyto děti mají
nárok na užívání speciálních učebnic, didaktických a kompenzačních
učebních pomůcek
- je možnost zřizování tříd pro děti se
ZP (SVP) – oddělení, studijních skupin s upravenými vzdělávacími
programy
- možnost zřízení místa asistenta pedagoga ve
třídě, ve které se vzdělává žák se SVP na základě písemného vyjádření
ŠPZ (rozhoduje ředitel školy)
Paragraf 51:
- možnost hodnotit klasifikačním stupněm, slovně i
kombinací (rozhoduje ŘŠ se souhlasem školské rady – u všech žáků,
nejen u žáků s SPU)
- převod slovního hodnocení na
klasifikační stupeň při přestupu na školu, která hodnotí odlišným
způsobem (i při přechodu na SŠ) a která o to požádá
- u
žáků s SPU o slovním hodnocení rozhoduje ŘŠ na základě žádosti
zákonného zástupce žáka a doporučení ŠPZ (pokud škola hodnotí
klasifikací).
(Zákon č. 49/2009, který novelizuje „školský
zákon“, výše uvedené nezměnil)
- formy speciálního vzdělávání
-
individuální integrace (v běžné škole)
- skupinová integrace (ve třídě pro žáky se ZP – např.
dyslektická třída)
- kombinace (tj. individuální
integrace ve třídě pro žáky s jiným druhem ZP /např. žák s SPU
integrovaný ve třídě pro žáky se zrakovým postižením/, případně ve spec.
škole pro žáky s jiným ZP, nebo skupinová integrace ve
speciální škole pro žáky s jiným postižením /např. třída pro ment.
postižené ve spec. škole pro žáky se sluchovým postižením/)
- speciální škola pro žáky se ZP – ZŠ pro žáky s SPU,
ZŠ pro žáky s SPCH
- upřednostňována je individuální
integrace, pokud vyhovuje potřebám a možnostem žáka a podmínkám a
možnostem školy
- IVP se vypracovává v
případě potřeby u individuálně integrovaných žáků (ale je důležitým
podkladem pro získání finanční dotace na žáka, tzv. navýšeného
normativu)
- ŘŠ může povolit IVP na základě
žádosti zákonného zástupce žáka a písemného doporučení ŠVP (na SŠ pouze
v závažných případech)
- IVP vychází ze
vzděl. programu školy, závěrů odborného vyšetření (speciálně
pedagogického nebo psychol.), případně doporučení praktického nebo
odborného lékaře, dalšího odborníka a vyjádření zák. zást. žáka
-
IVP je součástí dokumentace žáka
- IVP
obsahuje údaje o obsahu, rozsahu, průběhu a způsobu poskytované péče, o
cíli vzdělávání (časové a obsahové rozvržení učiva), volbě pedagogických
postupů, způsobu zadávání a plnění úkolů, způsobu hodnocení žáka,
potřebě dalšího pedagogického
pracovníka, seznam kompenzačních pomůcek, speciálních učebnic a
didaktických materiálů
Vyhláška č.
48/2005 Sb. o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění
povinné školní docházky
Paragraf 15: V případě použití slovního
hodnocení jsou výsledky vzdělávání žáka (tj. i žáka se speciálními
vzdělávacími potřebami) popsány tak, aby zahrnovalo posouzení výsledků
vzdělávání žáka v jejich vývoji, ohodnocení píle žáka a jeho přístupu ke
vzdělávání i v souvislostech, které ovlivňují jeho výkon, a naznačení
dalšího rozvoje žáka. Obsahuje také zdůvodnění hodnocení a
doporučení, jak předcházet případným neúspěchům žáka a jak je
překonávat. Obdobně se postupuje i v případě použití klasifikace.
Zpracovala: PaedDr. Drahomíra Jucovičová